دوشنبه 29 مرداد 1397
 
شما اینجا هستید:   صندوق قرض الحسنه > تقاضای تطبیق صندوق > تک شعبه ای
Search
تقاضای تطبیق صندوق تک شعبه ای حداقل

 


 

 

قابل توجه متقاضیان تطبیق فعالیت صندوق قرض‌الحسنه تک‌شعبه‌ای

  1.  درج تمامي اطلاعات و مشخصات درخواستي در سامانه (ثبت تقاضای الکترونیکی) الزامي بوده و در صورت کسري اطلاعات مورد نیاز، درخواست‌هاي واصله مورد رسيدگي واقع نخواهد گرديد.

  2. متقاضيان، پس از درج و تکميل اطلاعات، شماره رهگيري دريافت مي‌نمايند که از طريق آن مي‌توانند وضعيت درخواست خود را در قسمت «مشاهده وضعيت» پي‌گيري نمايند. متقاضیان مکلف و موظف هستند به صورت مستمر، قسمت «مشاهده وضعیت» را رصد نموده تا از آخرین وضعیت پرونده خود و همچنین موارد اعلامی کارشناس پرونده مربوطه آگاهی یافته و اقدامات لازم را طبق موارد اعلام شده در اسرع وقت به عمل آورند. لذا از هرگونه پي‌گيري تلفني و مراجعه حضوري اکيداً خودداري گردد.

    توجه : مسئولیت حفظ و نگهداری از کد رهگیری مأخوذه برعهده مدیرعامل و نماینده صندوق می‌باشد. لذا از در اختیار قرار دادن کد رهگیری به سایر افراد خودداری شود.

  3. اخذ کد رهگیری به منزله اخذ مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نمی‌باشد.
  4. از ثبت درخواست و اخذ کد رهگیری به صورت مکرر اکیداً خودداری شود. بدیهی است تقاضاهای متعدد همسان به صورت سیستمی حذف و مورد رسیدگی قرار نخواهند گرفت. متقاضیانی که قبلاً موفق به اخذ کد رهگیری شده‌اند، می‌بایست با ورود به قسمت «ویرایش تقاضا» و با استفاده از کد رهگیری مأخوذه نسبت به تکمیل و بروز نمودن اطلاعات درخواستی اقدام نمایند.
  5. حداقل تعداد اعضای هیأت امناء صندوق 3 شخص حقیقی یا حقوقی و یا ترکیبی از آنها می‌باشد.
  6. اشخص حقوقی در صورتی می‌توانند عضو هیأت امناء صندوق قرض‌الحسنه باشند که در موضوعات فعالیت اساسنامه ثبتی آنها امکان مشارکت در صندوق قرض‌الحسنه یا انجام عملیات قرض‌الحسنه قید شده باشد.
  7. حداقل تعداد اعضای هیأت مدیره صندوق 3 نفر عضو اصلی و 1 نفر عضو علی‌البدل می‌باشد. مدیرعامل صندوق می‌تواند از میان اعضای هیأت مدیره (اصلی(غیر از رئیس هیأت مدیره و نائب رئیس هیأت مدیره) و علی‌البدل) و یا خارج از آن انتخاب شود. مدیرعامل صندوق نمی‌تواند همزمان رئیس هیأت مدیره و یا نائب رئیس هیأت مدیره صندوق باشد.
  8. بازرسان اصلی و علی‌البدل صندوق نمی‌توانند مدیرعامل و یا عضو هیأت مدیره صندوق (اعم از اصلی و علی‌البدل) باشند.
  9. حداقل سرمایه مورد نیاز صندوق در حال حاضر مبلغ پانصد میلیون (500.000.000) ریال می‌باشد. این مبلغ بنا به اعلام بانک مرکزی قابل تغییر و افزایش خواهد بود. افزایش سرمایه صندوق می‌بایست از محل آورده نقدی هیأت امناء صندوق تأمین شود. برای مثال چنانچه سرمایه ثبتی(فعلی) صندوقی به مبلغ ده میلیون (10.000.000) ریال باشد، می‌بایست حداقل مبلغ چهارصد و نود میلیون (490.000.000) ریال از محل آورده نقدی هیأت امناء صندوق بابت افزایش سرمایه صندوق به میزان حداقل سرمایه اعلامی تأمین شود. (سرمایه ثبتی (فعلی) - سرمایه جدید = مجموع آورده نقدی هیأت امناء صندوق)
  10. ادامه فعاليت و تطبيق صندوق قرض‌الحسنه به صورت تک‌شعبه‌اي صرفاً در قالب اساسنامه صندوق قرض‌الحسنه تک‌شعبه‌اي امکانپذير است. لذا متقاضیان تطبیق فعالیت صندوق قرض‌الحسنه تک‌شعبه‌ای، می‌بایست ضمن مطالعه و رعایت مفاد اساسنامه مزبور، در چارچوب آن و سایر ضوابط اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و با اخذ مجوز فعالیت، نسبت به ادامه فعالیت صندوق اقدام نمایند. در این رابطه لازم به توضیح است در مراحل اولیه فرآیند صدور مجوز فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه تک‌شعبه‌ای از تکمیل، تصویب، امضاء و ارسال اساسنامه فوق به این بانک خودداری شود. نحوه اقدام در این خصوص در زمان مقتضی (در مراحل آتی فرآیند مذکور) به اطلاع متقاضیان خواهد رسید. 
    به منظور دريافت اساسنامه نمونه صندوق قرض‌الحسنه تک‌شعبه‌اي اینجا کلیک کنید.

  11. متقاضیان صندوق قرض‌الحسنه تک‌شعبه‌ای مکلف و موظف به نصب، راه‌اندازی و به کارگیری سامانه‌های مد نظر بانک مرکزی در عملیات مالی صندوق قرض‌الحسنه می‌باشند. نحوه اقدام در اين خصوص در زمان مقتضي به اطلاع متقاضيان خواهد رسيد.

  12. در صورت تغییر نام صندوق، استفاده از اسامی و القاب ائمه اطهار علیهم‌السلام در نام پیشنهادی ممنوع می‌باشد. همچنین نام پیشنهادی صندوق می‌بایست حداقل 3 سیلابی (مانند: صندوق قرض‌الحسنه برکت گستر یاران شهرستان ...) و مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری هر استان باشد.
  13. ثبت تقاضای الکترونیکی و ارسال مدارک مورد نیاز (اعم از اولیه، ثانویه و ثبتی)، هیچ گونه تعهدی برای این بانک جهت صدور تأییدیه ثبت تغییرات و مجوز فعالیت صندوق قرض‌الحسنه تک‌شعبه‌ای ایجاد نخواهد کرد و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پس از بررسی اطلاعات و مدارک ارائه شده در هر مرحله و ارزیابی صلاحیت متقاضیان و عملکرد صندوق، در صورت تطابق کامل شرایط آنها با قوانین و مقررات و نیز ضوابط و موارد اعلامی این بانک، نسبت به صدور مجوزهای مربوطه اقدام خواهد نمود.

    نکته مهم (1): افرادی که به عنوان اعضای هیأت مدیره پیشنهادی و مدیرعامل پیشنهادی صندوق قرض‌الحسنه تک‌شعبه‌ای معرفی مي‌شوند، می‌بایست دارای حسن شهرت و فاقد محکومیت کیفری، چک برگشتی و مانده بدهی معوق، سررسید گذشته و مشکوک‌الوصول به شبکه بانکی کشور باشند. 

    نکته مهم (2): مدیرعامل و اعضای اصلی و موظف پیشنهادی هیأت مدیره صندوق، نمی‌توانند در بانک‌ها، مؤسسات اعتباری غیربانکی و سایر نهادهای پولی و اعتباری از جمله صندوق‌ قرض‌الحسنه دیگری، سمت موظف داشته باشند. 
     

    مدارک مورد نیاز در مراحل اول، دوم و سوم فرآیند صدور تأییدیه ثبت تغییرات و مجوز فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه تک‌شعبه‌ای

    الف - مدارک مرحله اول (مدارک اولیه مورد نیاز):

  14. متقاضیان پس از ثبت و درج کامل اطلاعات درخواستی و دریافت کد رهگیری از سامانه مزبور(موضوع بندهای (1) و (2) فوق)، می‌بایست در مرحله اول فرآیند صدور مجوز فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه تک‌شعبه‌ای، صرفاً مدارک اولیه زير را به آدرس: تهران، بلوار ميرداماد، شماره 198، بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران، اداره مجوزهاي بانکي، ارسال نمايند: 

    • اصل گواهی عدم سوء پیشینه اعضای اصلی و علی‌البدل هیأت مدیره و مدیرعامل پیشنهادی؛
    • اصل تأییدیه پستی مکان پیشنهادی فعالیت صندوق (قابل اخذ از اداره پست) مشتمل بر نشانی دقیق پستی و کد پستی مربوطه؛
    • کپی برابر اصل  گواهی آخرین تغییرات ثبت شده صندوق؛
    درصورتی که عضو هیأت امناء پیشنهادی صندوق، شخص حقوقی (شرکت یا مؤسسه) باشد، مدارک ذیل نیز به همراه مدارک فوق ارسال شود: (توجه: اشخص حقوقی در صورتی می‌توانند عضو هیأت امناء صندوق قرض‌الحسنه باشند که در موضوعات فعالیت اساسنامه ثبتی آنها امکان مشارکت در صندوق قرض‌الحسنه یا انجام عملیات قرض‌الحسنه قید شده باشد.)
    • یک نسخه آگهی تاسیس اشخاص حقوقی عضو هیات امناء پیشنهادی؛
    • کپي برابر اصل اساسنامه ثبت شده اشخاص حقوقي عضو هيات امناء پيشنهادي؛
    • کپي برابر اصل گواهي آخرين تغييرات ثبت شده اشخاص حقوقي عضو هيات امناء پيشنهادي؛

    لازم به توضیح است؛ در مرحله اول فرآیند مذکور، در صورت کامل بودن اطلاعات در سامانه مزبور و مدارک اولیه مورد نیاز و عدم وجود هیچ گونه مغایرتی فی‌مابین آنها، ضمن تشکیل پرونده برای متقاضیان، استعلام‌های مربوطه مشتمل بر استعلام صلاحیت فردی و استعلام صلاحیت اعتباری و مالی متقاضیان، استعلام مکانی، امنیتی و حفاظتی مکان پیشنهادی فعالیت صندوق و استعلام وضعیت و عملکرد صندوق از مراجع ذیصلاح به عمل خواهد آمد. 

    نکته مهم (3): مدارک ارسالي مي‌بايست کامل و با اطلاعات مندرج در سامانه (موضوع رديف1) کاملا مطابقت داشته باشد. در صورت وجود نقص در مدارک ارسالی و یا وجود مغایرت با اطلاعات درج شده، درخواست های واصله کان لم یکن تلقی و مدارک ارسالی عودت خواهد شد. 

    ب - مدارک مرحله دوم (مدارک ثانویه مورد نیاز):

  15. در این مرحله از فرآیند صدور مجوز فعالیت صندوق قرض‌الحسنه تک‌شعبه‌ای، در صورت دریافت پاسخ‌‌های مثبت و تأییدیه‌های استعلام‌های به عمل آمده در مرحله اول فرآیند فوق و پس از اعلام کارشناسان این بانک به متقاضی از طریق ارسال پیام در سامانه (قابل مشاهده در قسمت مشاهده وضعیت (موضوع بند (2) فوق) و یا تماس تلفنی با نماینده صندوق، متقاضی موظف است نسبت به ارسال مدارک ثانویه زیر به آدرس مندرج در بند (14) فوق اقدام نماید :
    • دو (2) نسخه اصلی تکمیل شده‌ي اساسنامه نمونه صندوق‌های قرض‌الحسنه تک‌شعبه‌ای (ابلاغی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران- مندرج در بند (10) فوق) که ذیل تمام صفحات آن به امضاء تمامی اعضای هیأت امناء پیشنهادی صندوق رسیده باشد؛

      اخطار (1): هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه نمونه فوق، تخلف محسوب شده و درخواست متقاضی کان لم یکن تلقی و پرونده مربوطه نیز مختومه اعلام خواهد شد و اقدامات لازم وفق مقررات و ضوابط ذیربط، مورد اجراء قرار خواهد گرفت. 
       
    • دو (2) نسخه اصلی تکمیل و امضاء شده‌ی هریک از صورتجلسات مجامع عمومی عادی، فوق‌العاده (هیأت امناء) و هیأت مدیره صندوق قرض‌الحسنه تک‌شعبه‌ای؛
      به منظور دسترسی و دریافت نمونه فرم‌های صورتجلسات فوق‌الذکر به «قسمت صورتجلسات و تعهدنامه سامانه‌ها»، مراجعه شود. 

    • گواهی مسدودی آورده نقدی هیأت امنای صندوق (به میزان افزایش سرمایه صندوق) به منظور ثبت سرمایه صندوق حداقل به میزان سرمایه اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛ (در این خصوص متقاضی می‌بایست به یکی از شعبات بانک‌های مجاز کشور اعم از دولتی یا خصوصی مراجعه و نسبت به تودیع سرمایه صندوق در حساب صندوق نزد بانک عامل و اخذ گواهی مسدودی مربوطه از آن بانک اقدام نماید. در این ارتباط، ضروری است؛ در گواهی مسدودی مربوطه قید شود : رفع مسدودی مبلغ سرمایه صندوق از حساب مورد نظر، منوط به تأیید قبلی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. )

    صدور تأییدیه ثبت تغییرات صندوق قرض‌الحسنه تک‌شعبه‌ای

     
  16. در این مرحله از فرآیند مذکور، پس از انجام بررسی‌های لازم بر روی مدارک ثانویه دریافتی به لحاظ رعایت موارد مورد نظر این بانک توسط کارشناس پرونده و تأیید صحت آنها، تأییدیه ثبت تغییرات صندوق قرض‌الحسنه تک‌شعبه‌ای به منظور ثبت در مرجع ثبتی صادر و رونوشتی از آن نیز جهت اطلاع، پیگیری و انجام اقدامات لازم در خصوص به ثبت رساندن تغییرات صندوق برای نماینده صندوق ارسال خواهد شد.

    اخطار (2): تأییدیه ثبت تغییرات صندوق قرض‌الحسنه تک‌شعبه‌ای صرفاً به منظور انجام امور ثبتی صادر می‌شود و به منزله صدور مجوز فعالیت صندوق نمی‌باشد. ادامه فعالیت صندوق منوط به اخذ مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. لذا متقاضیان می‌بایست با اخذ مجوز فعالیت نسبت به ادامه فعالیت صندوق اقدام نمایند. ادامه فعالیت صندوق بدون دریافت مجوز فعالیت از این بانک، تخلف محسوب شده و در صورت عدم اخذ آن، اقدامات لازم جهت جلوگیری از فعالیت صندوق، وفق مقررات و ضوابط ذیربط، به مورد اجراء گذارده خواهد شد. 

    ج – مدارک مرحله سوم (مدارک ثبتی مورد نیاز):

     
  17. در این مرحله از فرآیند مزبور، متقاضی اخذ مجوز فعالیت صندوق قرض‌الحسنه تک‌شعبه‌ای، پس از مراجعه به مرجع ثبتی و انجام امور ثبتی مربوطه (به ثبت رساندن تغییرات صندوق)، می‌بایست مدارک ثبتی زیر را به آدرس مندرج در بند (14) فوق ارسال نماید :
    • یک نسخه اصلی از اساسنامه صندوق (اساسنامه نمونه صندوق‌های قرض‌الحسنه تک‌شعبه‌‌ای) که در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری به ثبت رسیده است و ممهور به مهرهای بانک مرکزی ج.ا.ا. و اداره ثبت می‌باشد. (اساسنامه ثبتی)؛
    • اصل آگهی ثبت تغییرات صندوق؛
    • اصل آگهی روزنامه رسمی؛
    صدور مجوز فعالیت صندوق قرض‌الحسنه تک‌شعبه‌ای

     
  18. در مرحله انتهایی فرآیند یادشده، پس از وصول مدارک ثبتی فوق‌الذکر و انجام بررسی‌های لازم، مجوز فعالیت صندوق قرض‌الحسنه تک‌شعبه‌ای توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صادر و برای متقاضی ارسال خواهد شد و نام و مشخصات صندوق در فهرست صندوق‌های قرض‌الحسنه دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی ج.ا.ا. (مندرج در پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی به آدرس اینترنتی www.cbi.ir - زبانه نظارت بانکی - قسمت بانک‌ها و نهادهای پولی مجاز - صندوق قرض‌الحسنه) قرار خواهد گرفت.

  تمدید مجوز فعالیت

صندوق‌های قرض‌الحسنه دارای مجوز فعالیت به منظور تمدید مجوز فعالیت در ابتدا می‌بایست در صورت وجود هر گونه تغییرات اطلاعات مربوط به تغییرات را با استفاده از کد رهگیری مأخوذه و از طریق قسمت «ویرایش تقاضا» تکمیل و بروز نمایند و سپس درخواست کتبی تمدید مجوز فعالیت خود را با اعلام تغییرات صورت پذیرفته (در صورت وجود تغییرات) و به همراه مدارک مورد نیاز مربوطه (مدارک مرحله اول و دوم با توجه به تغییرات انجام شده)، حداقل 3 ماه قبل از پایان اعتبار مجوز فعالیت به آدرس مندرج در بند (14) فوق ارسال نمایند.

مجوز فعالیت صندوق پس از انجام استعلام‌های لازم فوق‌الذکر با توجه به تغییرات انجام شده و دریافت تأییدیه آنها (در صورت وجود تغییرات) و همچنین تأییدیه عملکرد صندوق، تمدید خواهد شد.


ثبت تغییرات صندوق‌های قرض‌الحسنه پس از اخذ مجوز فعالیت

صندوق‌های قرض‌الحسنه دارای مجوز فعالیت به منظور ثبت تغییرات خود (در صورت وجود) در ابتدا می‌بایست اطلاعات مربوط به تغییرات را با استفاده از کد رهگیری مأخوذه و از طریق قسمت «ویرایش تقاضا» تکمیل و بروز نمایند و سپس درخواست کتبی ثبت تغییرات خود را با اعلام تغییرات صورت پذیرفته و به همراه مدارک مورد نیاز مربوطه (مدارک مراحل اول و دوم با توجه به تغییرات انجام شده)، به آدرس مندرج در بند (14) فوق ارسال نمایند.

تأییدیه ثبت تغییرات صندوق پس از انجام استعلام‌های لازم فوق ‌الذکر با توجه به تغییرات انجام شده و دریافت تأییدیه آنها و همچنین تأیید عملکرد صندوق، صادر خواهد شد.

توجه

 از ارسال مدارک ناقص در تمامی مراحل فوق خودداری فرمایید. به مدارک ارسالی ناقص و اطلاعات ثبت شده ناقص در این سامانه، ترتیب اثر داده نخواهد شد.

به منظور درج و ثبت تمامی اطلاعات و مشخصات درخواستی و دریافت کد رهگیری (موضوع بندهای (1) و (2) فوق) بر روی کلید ادامه، کلیک کنید.


ادامه....